Thursday 24 October 2013

3 BENDA!

so, hari ni aku dapt task dari lecturer aku untuk tulis blog tentang 3 benda yang aku nak ada kalau aku terdampar dekat pulau. sebenarnya, lecturer suruh present benda ni kat depan kelas.. tapi,,, fuhhhh~~~~~ nasib la bukan nama aku yang naik.. hehe :D sebab mula-mula pun aku tak ada idea pun nak cakap apa.. ramai juga la, kawan2 yang kena present dekat depan kelas, tapi,,

lecturer tak stuju pun dengan jawapan dorang.. lecturer cakap, dia nak tengok daya permikiran kita ni macam mana sebenarnya... puas la aku dok pikir ape ke benda yang 3 ni... 

kalau korang kan, ape yang korang akan bawak ye time korang terdampar kat pulau,,, hmmm tapi kan, honest aku cakap, benda pertama yang aku pikir ialah family aku la... mama, ayah, kakak, adik2,, acececehhhh,,, manja pulak!! 

ok la, back to the main focus.. kalau aku la kan, aku nak ada Al-Quran, Gambar family & Pisau la.. :) :

kenapa, kenapa dan kenapa????

AL-QURAN
memang betul la orang cakap kan, kita ni manusia selalu je lupa kan Allah.. time susah baru la nak ingat.. tapi aku percaya yang Al-Quran memang penting sebagai pedoman dan penunjuk jalan... time kita diduga macam ni, time tu kita rasa Allah la yang paling dekat dengan kita,... korang tak rasa ke macam tu?? kalau aku rase stressed atau hilang punca nanti, akau harap Al-Quran ni mampu la tenangkan aku... mungkin tak de la pandai sangat bace on tajwid nye,,, tapi aku masih mampu membaca.. tak de niat pun nak jadi skema ke ape.. tapi betol la cakap mama aku.. mama selalu cakap, kita ni slalu je lupa Allah, time susah baru la terhegeh2 cari Allah minta bantuan.. kan??? uisshhhh sedih pulakkkk -__-

GAMBAR FAMILY
why why why??? ha.... ni lagi 1 hal ni, aku ni tak de manje sangat pun dengan family aku., eh,, betol ni, tak manja pon.. aku ada ramai lagi adik2 yang kecik, so nak bermanje pun tak berapa nak sempat la pun.. ;) tapi aku rasa, kalau boleh time aku terdampar kat pulau tu, aku nak la tengok gambar family aku.. bukan la ape... tapi sebagai pendorong untuk terus hidup... aku mesti la kuat untuk cari jalan keluar dan semoga aku boleh la jumpa dengan family aku semua... family aku ni nyawa aku tau... tak de dorang nanti, entah macam mana la dengan hidup aku nantikan.. :')

PISAU
haaaa... pisau la... untuk membunuh... tapi bukan la orang.. :p nak bunuh binatang la... kalau dah dalam hutan, naka makan ape kan.. so, kena la jerat binatang dan makan.. kalau tak de pisau, kau nak hempuk binatang tu kasi mati ke camne?? hehe tak kan?? amboiiii kejam sangat tu... lagi pun , bagi aku, pisau ni penting sebagai senjata untuk mempertahankan diri dari serangan binatang dalam hutan tu nanti.. tapi agak2 la,, jangan la kalau kau jumpa harimau kau nak pi bunuh dia guna pisau kau tu.. heee... lagi pun, senang la nanti aku nak buat tempat berteduh.. boleh la cantas ape2 yang patut untuk dibuat tempat rehat dan perlindungkan :) 

haaaa.. penat menaip... harap2 sir bacalah.. hehe.. ha,,, ni la 3 benda penting yang aku rasa penting.

** sebenarnya kan, benda ni semua ada kaitan dengan hidup kita nnti.. lagi2 pula  dah nak habis belajar ni kan.. time nak praktikal dan kerja nanti, benda ni lebih kurang je.. kenapa? situasi kat atas, aku cakap kalau terdampar kat pulau kan?? haaa,,, kalau time praktikal, terdampar juga kat company tu kan?? ha sama la.. ape yang penting sekarang,macam mana cara nak survive tu nanti.. bagi aku, lain orang lain perangai dan lain cara memotivasikan diri... kalau akau, akau perlukan family aku.. dorang la pembakar semangat untuk semua benda... haaa... kalau korang??

No comments:

Post a Comment